Wij zijn Alfred

Alfred is een reclamebureau dat in 2007 is opgericht door Aad Kuijper, Marcel van Wing en Patrick de Zeeuw. Inmiddels is het bureau gegroeid tot een club van 45 professionals, een solide management en 27 merken waarvoor ideeën en campagnes worden ontwikkeld. Campagnes voor Nederland, maar ook vanuit Nederland voor de rest van de wereld.

Alfred is regelmatig in de pers om het reclamevak te verdedigen, heeft de afgelopen jaren alle vakprijzen mogen winnen, maar blijft vooral zichzelf... Recht door zee, gedreven en eenvoudig.

Hoe denkt Alfred?

Grote ideeën voor een groot publiek. Hoe doet Alfred dat? Dat begint allemaal met een diepgewortelde liefde voor reclame. En daarmee het geloof dat populariseren van een merk leidt tot groei. Maar dat is niet alles. Alfred toetst elk idee aan de Alfred-driehoek: de relatie tussen likeability, relevantie en campaignability.

Alfred werkt vanuit één heldere gedachte maar nooit vanuit één enkele discipline. Vormgeving, technologie en media horen elkaar uit te dagen in plaats van elkaar te domineren. Daarom werken wij met verschillende gespecialiseerde partners samen, waarmee we alle media benutten. Samen bepalen we waar, hoe, hoe mooi en hoe slim we moeten communiceren.

Alfred over het grote idee

Een idee is voor ons geen groot idee als het niet voldoet aan de eisen van onze Alfred-driehoek. Een idee moet herkenbaar zijn ("Ja, daar zijn we weer"), moet likeable zijn ("Wat sympathiek gezegd") en natuurlijk relevant ("Aha, daar heb ik wat aan!"). Te vaak zeggen mensen: "Leuk, maar van wie was het ook alweer?", "Wat willen ze me nu eigenlijk te zeggen" en "Wat een irritante zeikreclame is dat, zeg!" Dan heb je dus geen groot idee, maar een slecht, en als je niet oppast ook nog een klein idee.

Campaignability

Geen betere remedie tegen versnippering dan een duidelijk herkenbaar element in de campagne. Zodanig, dat mensen zonder erover te hoeven nadenken zich het merk direct kunnen herinneren. Het liefst zo herkenbaar dat je het logo kunt afdekken en toch weet wie de afzender is. Want hoeveel campagnes verdwijnen onder het mom van "Wat leuk, maar van wie was het ook alweer?"

Likeability

‘Likeability’ is de toegangsdeur naar acceptatie van een commerciële boodschap. We willen mensen namelijk iets verkopen. En wie koopt er iets van een chagrijn, betweter, een zeurpiet... Wie niet likeable is (leuk, sympathiek, grappig) wordt onmiddellijk genegeerd. Zoals onze leermeester het ooit eens zo mooi zei: "If your advertising goes unnoticed, the rest is academic."

Relevantie

Relevantie is de basis van alles. Je kunt iets zeggen vanuit een heel herkenbare afzender. Je kunt het zeggen op een heel leuke, sympathieke manier. Maar als het onzin is wat je vertelt, dan heb je het allemaal voor niets gedaan. Daarom is relevantie zo belangrijk.

Alfred over samenwerking

Alfred doet waar Alfred goed in is en werkt het liefst samen met mensen die net zoveel van hun vak houden als Alfred van het zijne. Dat heet ‘hyperbundling’ en dat klinkt als een ingewikkeld woord, maar dat valt best mee. Het is een manier van werken waarbinnen elke discipline de ruimte krijgt om te doen waarin hij of zij het beste is. Daarbij staat het grote idee centraal en werkt iedere specialist, of het nou wel of niet onderdeel is van Alfred, samen aan de uitwerking van een consistente campagne. Waarbij respect voor elkaars discipline centraal staat. Zo gaat het niet om ego, maar om resultaat.

Alfred over internationaal

Alfred werkt samen met de MullenLowe Group of agencies, Een wereldwijd netwerk van 77 bureaus met alle mogelijke disciplines. Daarmee heeft Alfred toegang tot de kennis en het netwerk. Deze samenwerking (wij noemen het MullenLowe Alfred) ontwikkelt vanuit Amsterdam de internationale campagnes voor Heart Health (Becel), Knorr, Croma en Family Goodness (Blue Band); een campagne die inmiddels on air is in vier continenten. Daarnaast is het de liaison voor alle internationale merken binnen het MullenLowe netwerk voor de Benelux. Kortom, een volledig geïntegreerd internationaal bureau op het Hollandse fundament van Alfred.

Ook werken bij Alfred?

Het gaat goed met Alfred. En dat is fijn. We zijn met mooie klanten en projecten bezig. Naast offline-campagnes, zijn we ook meer en meer bezig met mooie online-campagnes. Niet alleen voor bestaande klanten, maar ook voor nieuwe klanten. We zijn aan het uitbreiden en op zoek naar een nieuwe collega.

Ontwerper voor Vijf890@Alfred
We zoeken een gedreven ontwerper die voor diverse soorten projecten in is. 

Functieomschrijving
Wij zoeken een gedreven ontwerper met ervaring in de grafisch conceptuele kant van het vak. Je hebt al jaren gewerkt aan visuele identiteiten, boeken, posters, verpakkingen en winkelmaterialen. Je kunt op eigen initiatief werken, gestuurd door een briefing van de klant die je hebt voorgesproken met een leidinggevende. Je kunt een grafisch proces van A t/m Z doorlopen en dit doe je ook op een lekker tempo doordat je ook technisch goede kennis hebt van zowel software als het analoge deel van het vak. 
Indesign, Illustrator en Photoshop zijn gereedschappen die je volledig beheerst. Je houdt van een geintje en laat dat in concept of in tekst ook graag in je werk zien. 
Iets foutloos en kloppend opmaken is standaard, omdat dit hoort bij een professionele afronding van een klus. Je werkt graag samen in een klein team (binnen een gemiddeld groot bureau). Maar je hebt een hoop vrijheid.

Functie-eisen

  • Je bent een gedreven ontwerper met ca. 5-10 jaar relevante werkervaring.
  • Je woont bij voorkeur in Amsterdam of in de buurt van Amsterdam.
  • Het is (in principe) een fulltime job. En je bent bereid om door te werken als het echt even nodig is.
  • Je bent communicatief sterk. Of eigenlijk, je kunt en wilt rechtstreeks met klanten overleggen. 
  • Goede taal- en schrijfvaardigheden in het Nederlands. En als het kan ook in het Engels.
  • Natuurlijk ben je initiatiefrijk.
  • Je bent in staat om snel te schakelen en in een hoog tempo door te pakken.
  • Je vindt het leuk om in zeer creatieve en jonge omgeving te werken waar heel veel van reclame gehouden wordt. 
  • Het is belangrijk dat je past in een cultuur van een jong en gedreven bureau.

Wil je meer over bovenstaande functie weten, neem dan contact op met Marco Jongeneel. En/of stuur je cv, portfolio met een vlammende motivatie naar vacatures@alfred.nl. En wij nemen contact met je op.

Op dit moment hebben we geen vacatures voor de accountafdeling, maar dat kan zomaar van de een op andere dag veranderen. We zijn dus wel altijd nieuwsgierig naar talenten in de markt. Dus als je vindt dat jij dat ene talent bent of hebt, stuur dan zeker je cv naar vacatures@alfred.nl

 

 

Alfred begrijpt hoe goede reclame smaakt