Jumbo

Jumbo pakt de gele trui in een stille sportzomer

Als Oranje meedoet aan een voetbaltoernooi, breekt direct oranjekoorts uit. Maar hoewel ons land heel veel wielerfans kent, is gele‐trui‐koorts tot zomer 2015 een onbekend fenomeen in Nederland. Daarom is het extra bijzonder dat Jumbo er, mede door een een duwtje in de rug van Joop Zoetemelk, toch in slaagt een massale gele‐trui‐koorts te laten uitbreken. Door te appelleren aan de kampioen in ons allemaal, wist Jumbo het wielrennen voor een groot publiek te populariseren en werd het recordmarktaandeel van ‘oranjejaar’ 2014 geëvenaard. En Joop was erbij…

Jumbo pakt de gele trui

Het omarmen van de wielersport, tot voor kort niet bepaald het domein van retailers, lijkt op het eerste gezicht een opvallende keuze, maar past juist perfect in de strategie om het ‘anders’ te doen en daarmee op een sympathieke manier onderscheidend te zijn. De oranjekoorts van 2014 moet plaats maken voor de gele‐trui‐koorts in 2015. Daarvoor wordt een uniek premium bedacht in de vorm van een retro gele trui: De Trui van Toen.

Om van De Trui van Toen dé wannahave van de zomer te maken, wordt o.a. samengewerkt met mediapartner TMG, de perfecte partij om de activatie rondom de Tour de France bij een breed publiek onder de aandacht te brengen middels gerelateerde content.

Voor het hypen van de gele trui is Joop Zoetemelk, de laatste Nederlandse winnaar van de gele trui, de ideale partner-in-crime. Het bericht dat Joop zijn gele trui uit 1980 op marktplaats.nl heeft gezet, wordt via TMG titels Geenstijl en Dumpert de wereld in geholpen. Binnen een mum van tijd pikken nationale en internationale nieuwsmedia het bericht op. De hype is geboren… de rest is marketinghistorie.

Alfred begrijpt hoe goede reclame smaakt